Update: Reizen & Coronavirus (COVID-19)

14 april 2021

Reizen & Coronavirus (COVID-19)

De verlengde lockdown plus de aanvullende maatregelen die zijn aangekondigd waren weliswaar geen verrassing maar raakt ons diep in het hart. Wat we het liefst doen, namelijk reizen en retreats organiseren voor ontspanning, rust en mentale veerkracht, zijn tot 28 april 2021 even on hold gezet.

Puurenkuur biedt een aanbod van de beste spa’s, holistische wellnesshotels en ontspannen kuuroorden. Wereldwijd. Door de uitbraak van COVID-19 is het reizen momenteel verminderd. Daarom verlegden we onze focus naar Nederland. Want behoefte aan me-time en ontspanning blijft. In 2020 hebben we onze wellness retreats dichtbij flink uitgebreid. 

Wat blijkt? Nederland is een prachtige wellnessbestemming. Ontdek de mooie natuurgebieden van ons land, geniet van de warme zomers en laat u verwennen door toegewijde wellnessprofessionals. Zo kunt u in Nederland terecht voor korte vakanties met yoga, meditatie, ayurveda, mindfulness, sport, anti-stress en gewichtsverlies. Maar ook thema’s op het gebied van persoonlijke groei en het vinden van je (veer)kracht. Thema’s die voor velen -juist nu- zo actueel zijn. Nog meer dan voorheen is gezondheid ons grootste goed. Want als u mentaal, fysiek en spiritueel in balans bent, staat u het sterkst in een wereld waarin veel ineens anders is.

Natuurlijk staat uw veiligheid en gemoedsrust voorop. Wij werken in binnen- en buitenland alleen met hotels die volgens de protocollen van de RIVM werken. Voor onze Nederlandse retreats werken we met een protocol. Lees er hier meer over. Daar hoeft u zich dus geen enkele zorgen over te maken. 

In deze ongebruikelijke tijd begrijpen we dat veel mensen vragen hebben over op reis gaan ten tijde van het coronavirus. Hieronder een aantal veelvoorkomende vragen die wij krijgen. Staat uw vraag er niet bij? Bereik ons via WhatsApp op nummer +31613196537 (alleen whatsappen, niet bellen) of per mail via info@puurenkuur.nl. Bellen kan ook via +31205730350.

Reikende hand in uw welbevinden 
We ondersteunen u graag bij uw eigen welbevinden. Steeds vaker krijgen we de vraag voor het samenstellen van op maat gemaakte een- en meerdaagse retreats@home (online) of op locatie (wanneer dat kan). Heeft u behoefte om een op maat gemaakt retreat in Nederland? Kunnen we met u meedenken? We ontzorgen u graag! 

Met een positieve instelling kijken we graag naar wat wel kan en zien we de toekomst met open hart en vertrouwen tegemoet.

Een ontspannen groet,

Marleen van Griensven
Oprichter / eigenaar

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Meer weten over de reisadviezen per land? Via deze pagina vindt u de huidige reisadviezen van Nederlandse overheid. Bekijk de actuele adviezen en restricties (IATA) 
via deze link en deze link.

Ik wil graag reizen naar een bestemming binnen Europa, kan dat?
Het is mogelijk om naar bestemmingen te reizen binnen Europa als er vluchten gaan en het hotel geopend is. Wanneer u naar het buitenland reist checkt u dan voor de laatste informatie de website van de overheid. Hier kunt u per bestemming vinden waar u rekening mee dient te houden. In de meeste gevallen geldt dat u voor vertrek een zogeheten PCR-test moet laten afnemen en de uitslag mee dient te nemen op reis. Deze test mag niet ouder dan 72 uur zijn op het moment van aankomst op de bestemming. Ook kan het zijn dat het hotel vraagt deze testuitslag te laten zien of u dient zich ter plaatse (op de luchthaven of in het hotel) nogmaals te laten testen. Het is goed om te weten dat de uitslag van de test die u bij de GGD kunt krijgen niet volstaat in dit geval.

Wanneer u weer teruggaat naar Nederland heeft u wederom een negatieve testuitslag nodig om terug te kunnen. Deze wordt soms aangeboden door het hotel (tegen meerkosten) of ze kunnen u helpen bij het regelen van een test. Ook deze mag bij terugkomst in Nederland niet ouder zijn dan 72 uur. Vanuit sommige bestemmingen dient u nog een tweede sneltest te doen voordat u gaat vliegen, deze mag in dat geval niet ouder zijn dan 4 uur. Het reizen naar het buitenland is op eigen risico wanneer er code oranje geldt. Houd er ook rekening mee dat in de meeste gevallen de (reis)verzekering geen dekking biedt wanneer u reist wanneer er een oranje of rood reisadvies geldt. 

Flexibele boekingsvoorwaarden
U kunt zonder zorgen een reis bij ons boeken voor later dit jaar of volgend jaar. Wanneer de (reis)beperkingen tegen die tijd nog steeds geldig zijn kunt u de reis kosteloos annuleren of omboeken naar een andere reisperiode (er kan een meerprijs van toepassing zijn),we zullen u altijd persoonlijk adviseren over de mogelijkheden. Voor alle reizen die geboekt zijn na 1 januari 2021 geldt dat u de reissom binnen 14 dagen teruggestort krijgt op uw rekening indien wij uw reis moeten annuleren. 


Ik heb een reis geboekt maar wil liever niet reizen 
Gaat u binnenkort op reis en heeft uw bestemming een negatief of aangescherpt reisadvies? We denken graag met u over alternatieve reisdata. Wilt u uw reis volledig annuleren en geldt er geen negatief reisadvies op uw reisbestemming dan zijn onze annuleringsvoorwaarden van toepassing.

Ik heb een weekend in Nederland geboekt
We waarborgen de richtlijnen van het RIVM tijdens de retreats. Kijk voor de actuele informatie over het desbetreffende hotel op de volgende pagina's:

Meer informatie over de yogaweekenden in Thermen Bad Nieuweschans
Meer informatie over de yogaweekenden in de Zeeuwse Stromen
Meer informatie over de yogaweekenden in Landgoed de Wilmersberg 
Meer informatie over de yogaweekenden in Boshotel Vlodrop
Meer informatie over de yogaweekenden in Badhotel Domburg

We kunnen wanneer er geen aangepaste maatregelen van toepassing zijn onze weekenden uitvoeren met enige aanpassingen en hebben hiervoor ook een protocol opgesteld. Indien we het weekend wat u geboekt heeft toch niet door kunnen laten gaan vanwege coronamaatregelen dan laten we dit uiteraard direct weten. In dat geval kunnen we de boeking voor u omzetten naar een ander weekend (kan ook naar volgend jaar zijn). Of we kunnen het reeds betaalde bedrag teruggeven in de vorm van een voucher (wanneer de reis geboekt is in 2020 voor een verblijf in 2021/2022). Deze voucher is in het leven geroepen door de ANVR en de SGR om de reisbranche te laten bestaan in deze moeilijke tijd. De voucher wordt 1 jaar gedekt door de
SGR. De voucher blijft bij ons in principe altijd geldig en u kunt vanaf 6 maanden na uitgifte van de voucher ook altijd uw geld alsnog terugvragen. De voucher dient in ieder geval binnen 12 maanden verzilverd te zijn, maar uw reisdatum kan ook op een later moment plaats vinden. 

Ik heb een reis geboekt voor later dit jaar en moet deze nu (aan)betalen. 
Voor alle reizen die zijn geboekt geldt de normale betalingsplicht (zie onze algemene voorwaarden). We begrijpen dat u zich zorgen maakt maar uw geboekte reis later dit jaar gaat voorlopig gewoon door. De voorwaarden voor het betalen blijven dus ook bestaan. Het volledige bedrag van de reis moet uiterlijk zes weken voor vertrek betaald zijn. 

Ik wil/ga reizen naar een land die nu code geel heeft, wat zijn de voorwaarden als deze voor vertrek op code oranje gaat.  
Op dit moment kunt u gerust een reis boeken naar een land waar code geel van toepassing is. Op het moment dat dit verandert naar code oranje en u wenst daarom niet meer te gaan, dan kunnen wij in overleg met u de reis omboeken naar een nieuwe datum, wat ook volgend jaar mag zijn of we kunnen de reis omboeken naar een andere bestemming (voor beide opties kunnen extra kosten van toepassing zijn). Indien u niet wenst om te boeken door de onzekere situatie zijn wij flexibel in het kosteloos annuleren van het verblijf, dit bedrag ontvangt u terug in de vorm van een voucher die wordt gedekt door de SGR. Indien wij vluchten hebben geboekt voor u, dan zijn we afhankelijk van de voorwaarden die de luchtvaartmaatschappij hanteert. Het kan dan ook voorkomen dat u de betaalde kosten van de vluchten daardoor kwijtraakt als de desbetreffende luchtvaartmaatschappij de optie tot kosteloos annuleren niet aanbiedt. 

Ik heb een reis geboekt maar het luchtruim is dicht of mijn hotel is gesloten. 
Kunt u door bijvoorbeeld een luchtruimsluiting niet naar de plaats van bestemming? Of is het hotel gesloten? U bent de reissom in dat geval niet kwijt. U krijgt in deze uitzonderlijke gevallen een voucher t.w.v. de reeds betaalde reissom. Lees hier meer over op de website van de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Met het tegoed van uw geannuleerde reis blijft de voucher 1 jaar gedekt door de SGR. De voucher blijft bij ons langer geldig, dit is en blijft uw geld.

We begrijpen heel goed dat u misschien een voorkeur heeft voor teruggave van de betaalde reissom. De omstandigheden zijn echter zo uitzonderlijk, dat wij ook voor een uitzonderlijke oplossing hebben gekozen. Branchevereniging ANVR ondersteunt onze oplossing.

V
erzekering afsluiten?
Het is sowieso altijd verstandig om een goede reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. Wat er in deze specifieke situatie wel of niet vergoed wordt, verschilt per verzekeraar. Wij werken samen met Allianz Global Assistance, veelgestelde vragen omtrent verzekeringen en het coronavirus vindt u hier. 

Goed om te weten, heeft u zelf corona voordat u op reis gaat en moet u daarom uw reis annuleren? Dit wordt vergoedt door Allianz.
We rad
en u ook aan voordat u op reis gaat om te checken wat uw ziektekostenverzekering precies dekt. Het is goed om te weten dat het Calamiteitenfonds in geval van ziektes als het coronavirus geen dekking verleent.