10 tips tegen stress - door Kamalaya expert Karina Stewart

16 april 2019
Het anti-stressprogramma van Kamalaya Wellness Sanctuary is een van de beste die er is. Oprichtster Karina Stewart vertelt waarom zulke arrangementen zo hard nodig zijn. En geeft haar 10 best tips tegen stress.

Karina: ‘De snelheid waarmee we tegenwoordig leven, is enorm. We willen altijd bereikbaar zijn: telefonisch, via de mail of social media. We staan 24/7 ‘aan’ en schakelen nooit meer uit, zelfs niet als we vakantie hebben. Daarbij staan we dagelijks bloot aan enorm veel prikkels. Dat overbelast ons zenuwstelsel – en daar betalen we een prijs voor.’

Geïrriteerd en moedeloos

‘Stress heeft een enorme impact op alle aspecten van ons leven. Dat merk je zowel fysiek, emotioneel als mentaal. De hoge cortisolspiegel in het bloed ontregelt het immuunsysteem, bloedsuikerwaarden gaan schommelen. De emotionele veerkracht verdwijnt, waardoor we steeds meer reactief in plaats van proactief worden. Het gevolg? Meer irritatie, minder creativiteit, gevoelens van moedeloosheid, wanhoop of zelfs depressie.’

Herken stress

‘Slecht slapen is het eerste signaal van stress. Stress houdt namelijk de cortisolspiegel hoog, die daalt ’s nachts niet zoals het eigenlijk moet. Dus slaap je minder lang, minder diep en word je niet meer uitgerust wakker. Daarnaast kun je merken dat je zwaarder wordt, met name ronde de taille of op de benen. Of dat je juist afvalt, zonder dat je lijnt. Herken je dit soort veranderingen, dan is het hoog tijd om je leven onder de loep te nemen en te kijken hoe je de stress kunt verminderen.’

Karina’s 10 anti-stress tips

1 SLAAP: Ga naar bed vóór 22.00 uur. Als je nog laat wakker bent, herkent je lichaam dat als stress. Ook belangrijk: zet televisie, telefoon en tablet minstens een uur voordat je naar bed gaat uit.

2 VOETENBAD: Neem voor het naar bed gaan een voetenbadje met lavendel. Maak het water zo heet mogelijk en blijf er 20 minuten in zitten. Alle energie zakt naar beneden, waardoor je hoofd rustig wordt.

3 SUPPLEMENTEN: Rooibos is rijk aan mineralen die de geest kalmeren. Je kunt ook een magnesiumsupplement nemen: 300 mg is genoeg om het lichaam te ontspannen.

4 MINDER KOFFIE: Elke kop koffie stimuleert het brein. Drink dus minder koffie of neem een cafeïnevrije variant. En het liefst in de ochtend, niet ’s avonds.

5 BEWEGING: Bewegen helpt om endorfine vrij te maken en heft de negatieve effecten van stress op.

6 SLOW DOWN: Je kunt niet altijd in de hoogste versnelling staan. Schakel dus op tijd terug. Stel prioriteiten, doe dingen in de juiste volgorde en neem adempauzes.

7 GEZOND ETEN: Voeding is de brandstof voor ons lichaam. Zorg dus dat je er waardevolle stoffen in stopt. B vitamines voor extra energie. Omega 3-vetzuren (bijvoorbeeld in lijnzaad of vette vis), noten en kruiden zoals gember en kurkuma. En natuurlijk groenten en fruit.

8 SOCIAAL: Sociale contacten zijn enorm belangrijk. En dat hoeft echt niet veel tijd te kosten; een half uur praten, lachen en genieten doet al wonderen.

9 NAAR BUITEN: Naar buiten gaan is een van de allerbeste activiteiten die je kunt ondernemen om stress te verlagen. Breng meer tijd door in de natuur en wees je bewust van al het groen om je heen.

10 ADEMHALINGSOEFENING: Adem vijf tellen in, hou een tel vast, adem vijf tellen uit, hou een tel vast. Herhaal dit tien minuten, minstens twee keer per dag.