Tips voor een betere nachtrust - Leer beter slapen

11 april 2019
Tips voor een betere nachtrust - Leer beter slapen

Een op de vijf Nederlanders slaapt niet goed. En een op de tien Nederlanders ervaart daardoor concentratieproblemen, vergeetachtigheid of een somber gevoel. Behalve dat slaapgebrek je in je dagelijks leven belemmert leidt chronisch slecht of te weinig slapen ook tot allerlei klachten zoals vermoeidheid, depressie, overgewicht en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en kanker. Zoveel slecht nieuws, je zou er nog slechter van gaan slapen.


Niet goed kunnen slapen is ontzettend frustrerend. Het aantal Nederlanders dat naar de slaappillen grijpt groeit begrijpelijkerwijze, want wie moe is wil slapen. Maar wat veel mensen niet weten is dat slaappillen de slaapkwaliteit verminderen en de slaaphormoonwerking verstoren. En zo zorgen slaappillen voor, jawel, slaapstoornissen.


In plaats van de symptomen te bestrijden kun je beter de oorzaken aanpakken en het natuurlijke slaapritme van het lichaam proberen te herstellen. Tel je ’s avonds ook hele kuddes schapen bij elkaar? Probeer deze elf simpele tips eens:

  1. Eet geen zware maaltijden ’s avonds. Een volle maag en een hardwerkende spijsvertering als gevolg ervan, kunnen de slaap bemoeilijken.
  2. Vermijd alcohol. Hoewel alcohol je makkelijker in slaap laat vallen is de slaap minder diep en als je halverwege de nacht wakker wordt, val je er moeilijker opnieuw van in slaap.
  3. Gebruik geen dieetpillen of hongeronderdrukkers. Deze verstoren de slaap.
  4. Beweeg en sport meer, het liefste in de ochtend of middag, want in de avond is het goed voor het lichaam om te rusten en in ontspanningsmodus te komen.
  5. Kalmerende bed rituelen zoals mediteren, luisteren naar rustige muziek of lezen helpen bij een gezonde slaap.
  6. Ga elke avond op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op.
  7. Digitale detox: geen telefoon, tablet, computer of tv in de avond. Niet alleen houdt het licht van deze apparaten je wakker, je geest blijf actief waardoor je niet genoeg ontspant om in slaap te kunnen vallen.
  8. Zorg voor de juiste kamertemperatuur (niet te hoog) en voldoende frisse lucht, liever iets te koel dan iets te warm.
  9. Beperk de inname van cafeïne – niet meer dan twee koppen koffie per dag en geen koffie of zwarte thee na vier uur ’s middags.
  10. Zorg voor een echt donkere slaapkamer en dim in de avond het licht in je huis.
  11. Blijf rustig. ‘s Nachts wakker worden is de normaalste zaak van de wereld. Kijk niet op de klok en raak niet gefrustreerd.


Lig je ondanks bovenstaande tips ’s nachts nog steeds naar het plafond te staren, kijk dan eens bij onze slaapverbeteringsreizen, waar slaapexperts samen met jou toewerken naar een betere nachtrust.