Weerstand en mentale veerkracht zijn nu belangrijker dan ooit

25 september 2020
“Uitdagende tijden kunnen krachtige katalysatoren voor persoonlijke groei zijn. In staat zijn om moeilijkheden te omhelzen als kansen voor positieve verandering vereist kracht, balans en innerlijke reserves” - Karina Stewart

De Coronacrisis treft iedereen wereldwijd. Ook Karina Stewart, Traditional Chinese Medicine arts en samen met haar man John Stewart, oprichter van Kamalaya, Koh Samui wellness destination retreat in Thailand. Kamalaya is onze absolute topbestemming voor mentale, fysieke en spirituele wellness en winnaar van vele awards. Nu - misschien nog meer dan ooit, hebben we een plek met de wijsheid, spiritualiteit, liefde en toewijding als Kamalaya nodig. We praten daarom bij met Karina over hoe we voor onszelf kunnen zorgen in een wereld die zo veranderd is.

Wat kunnen we doen om mentaal en fysiek gezond te blijven te midden van Corona? 
‘Corona confronteert ons met onverwachte verandering en langdurige onzekerheid. Alles wat stabiel, voorspelbaar, en betrouwbaar was, is onzeker geworden. Dat betekent dat we als individu en als gemeenschap een inspirerend en hoopvol pad voor de toekomst moeten vinden. Het is belangrijk om persoonlijk in actie te komen, betere keuzes te maken, jezelf in je kracht te zetten en constructieve actie te ondernemen. Dit is een belangrijke kans om bij jezelf te rade te gaan. Om met nieuwsgierigheid te kijken naar je persoonlijke overtuigingen, kernwaarden en gewoontes. En om deze te her-evalueren. Zo zet je een positieve verandering in gang in je leven, je gezondheid en je welzijn. En je verrijkt de relatie met jezelf, anderen en de wereld om je heen.  

Dus er liggen ook kansen? 
Ja, dit is een uitgelezen moment om meer aan zelfreflectie te doen. Om te inventariseren wat in je leven meer aandacht en zorg nodig heeft en wat je niet langer dient. Herontdek en check je interne en externe hulpbronnen, gedrag en gewoontes. En hou vervolgens vast aan hetgeen waar je iets aan hebt en laat gedrag, gewoontes en handelingen die niet langer nuttig zijn, los. 

En waar hebben we nu het meeste aan? Wat hebben we nodig?
Twee dingen vereisen nu het meeste aandacht, omdat ze een enorme impact op onze persoonlijke gezondheid hebben. Weerstand en mentale veerkracht. Weerstand en mentale veerkracht helpen het lichaam, de geest, de ziel en het hart. Ons immuunsysteem, een van de sleutelfactoren voor onze globale gezondheid en vitaliteit, komt scherper in focus door onze huidige situatie. Dit systeem is essentieel in de verdediging tegen allerlei infecties zoals verkoudheden, zware griepen en levensbedreigende infecties zoals longontsteking.

Hoe houd je je immuunsysteem op optimaal gezondheidsniveau? 
Met een voedzaam dieet, regelmatig bewegen, voldoende slaap en stressmanagement.  

Hoe ziet dat er concreet uit in de praktijk? 
Slaap vormt de basis voor een goede weerstand. Zorg dat je 7-9 uur slaapt per nacht, bij voorkeur 8 uur, elke nacht weer. En zorg voor een goede slaaphygiëne, zodat je de tijd die je slaapt ook echt rust.  

En wat eten we voor onze weerstand? 
Groenten, fruit, noten, zaden, peulvruchten, volle granen en gezonde eiwitten zijn een uitstekende basis voor een betere weerstand. Vermijd alle vormen van suiker en bewerkte koolhydraten en drankjes met veel suiker zoals frisdrank en fruitsappen. Zo houd je de microbioom in je lichaam gezond, een belangrijke voorwaarde voor een goede weerstand.   

Raad je ook nog supplementen aan, en zo ja, welke? 
Voor iedereen die de weerstand wil verhogen met supplementen raden we de volgende vitamines aan waarvan uitgebreid is bewezen dat ze het immuunsysteem versterken.  

Vitamine D, reguleert het immuunsysteem en vermindert de kans op virale seizoensinfecties en acute luchtweginfecties.

Vitamine C is nodig om infecties te lijf te gaan. Het zorgt ervoor dat je minder vatbaar bent voor infecties en maken ze minder zwaar als je er toch een oploopt.

Zink verbetert het immuunsysteem en verkort de duur van virale infecties.

Selenium geeft een boost aan het immuunsysteem en biedt bescherming tegen pathogenen. Een tekort maakt je vatbaar voor griep en virale infecties en wordt geassocieerd met hogere sterftecijfers bij griep.

Probiotica en prebiotica: Vele onderzoeken tonen aan dat verschillende probiotische organismes het immuunsysteem verbeteren en virale infecties en griep te lijf gaan. Sommige probiotica zijn hier zo goed in dat er onderzoekers zijn die ze “immunobiotics” noemen. Lactobacillus rhamnosus en andere lactobacillis special, en Bifidobacterium soorten beschermen tegen verkoudheid en griep.

Epigallocatechin gallate (EGCG). EGCG is a een polyphenol in groene thee met veel voordelen voor de weerstand.

Andere natuurlijke middelen die kunnen helpen om de griep af te weren of symptomen te verminderen zijn paddenstoelenpreparaten die Reishi paddenstoelen bevatten.

Hoe ziet bewegen voor een betere weerstand en veerkracht er in het dagelijks leven uit?

Elke dag minimaal 20 minuten wandelen is een gewoonte die iedereen, die daartoe in staat is, zich eigen zou moeten maken. Het liefste in de buitenlucht en nog beter in de natuur. De impact is exponentieel want de fysieke voordelen en emotionele en mentale voordelen werken in synergie om de weerstand te verhogen en je mentaal veerkrachtiger te maken. Recent onderzoek wijst uit dat zowel tenminste 15 minuten per dag bewegen, als in de natuur zijn, enorm van invloed zijn op je mentale gesteldheid.


Het zijn stressvolle tijden. Hoe houden we het hoofd koel?
Het centrale zenuwstelsel kalmeert door twee keer per dag 10 minuten ademhalingsoefeningen, (pranayama) te doen of mindfulness of meditatie te beoefenen. Het haalt ons zenuwstelsel uit de ‘fight or flight response’ en zet het in de ‘helende response’ en vergroot zo mentale en emotionele veerkracht. Cortisol (het stresshormoon) niveaus in het bloed gaan omlaag, de slaap verbetert en het lichaam raakt beter bestand tegen stress.  


Wat kunnen mensen verder nog te doen om gezond te blijven en weerstand en veerkracht op te bouwen?
Een van de belangrijkste bronnen voor onze gezondheid, en tevens een waarvan we ons tot voor kort wellicht niet eens bewust waren, is onze band met onze vrienden, familie, collega’s en andere groepen mensen met wie we interesses en hobby’s delen. Bij Kamalaya inspireren we onze gasten om opnieuw verbinding te maken met zichzelf en hun aangeboren zelfhelende vermogen, inspiratie en wijsheid. Maar ook om met medeleven en in blijdschap verbinding te maken met anderen en de wereld om zich heen. Uit onderzoek blijkt overduidelijk dat we sociale wezens zijn. Het ons op betekenisvolle wijze verbinden met onszelf en onze geliefden is gezond voor onze lichaam en voor onze geest, hart en ziel.  


We missen Thailand enorm. Wat is maakt Thailand zo’n goede wellnessbestemming?
Thailand heeft een enorme rijkdom aan bronnen om ons te helpen op onze reis van zelf helen en welzijn. De eeuwenoude Thaise geneeskunde en de traditionele Thaise massage. Maar ook de Boeddhistische filosofie met onder andere de serene kunst van meditatie en mindfulness, wijsgeer en compassie. De leer van het Boeddhisme is voor de moderne mens nog net zo rijk en relevant als vroeger. En natuurlijk de rijke en gezonde Thaise keuken die tegelijkertijd de smaakpapillen streelt. Thailand is om al deze, en nog vele andere redenen, de nummer 1 wellnessbestemming wereldwijd. En Kamalaya verwelkomt je met een open hart. 


Hoe speelt Kamalaya in op de huidige omstandigheden?
Voor Kamalaya hebben we net ons Immunity & Resilience Program gelanceerd, een krachtige, holistische weerstandsbooster en mindful reset programma. Het stelt je niet alleen in staat een robuuste weerstand en gezondheid op te bouwen maar ook om de veerkracht van je hart en geest te vergroten. In dit programma komen Traditional Chinese Medicine, naturopathie, voedingsadvies, inclusief biochemische en functionele bloedtesten, mindfulness training en persoonlijke coaching samen om de weerstand te versterken en een diep innerlijk evenwicht tot stand te brengen. Je krijgt de handvatten om de uitdagingen in het leven met vertrouwen en aanpassingsvermogen tegemoet te treden.