Een heel goede morgen

18 januari 2021

Meer dan een halfuurtje kost het niet, terwijl het effect de hele dag merkbaar is. Op een spiritueel ontbijt bestaande uit een minimeditatie, een rustgevende ademhalingsoefening en een zonnegroet kunt u uren voort. 

10 minuten: meditatie 

Ga ontspannen zitten, op een stoel of kussen, met een rechte rug. Buig de kin richting de borst, de handen op de knieën of gevouwen op de schoot. Concentreer op de ademhaling en adem een paar keer diep in en uit. Stel uzelf dan de vraag: waar ben ik dankbaar voor in mijn leven? Denk daarbij ook aan de kleine dingen die zo makkelijk over het hoofd worden gezien. Vraag vervolgens om vergeving. Voor welk gedrag wilt u vergeven worden? Tegen wie bent u onaardig, egoïstisch of gierig geweest? Bied ook vergeving aan anderen die niet aardig, respectvol of integer met u zijn omgegaan. Door vergeving te vragen en te bieden, kun je loslaten. Tenslotte, vraag om hulp, waar u dat dan ook voor nodig heeft. Wanneer oprecht gevraagd, komt er altijd antwoord in de vorm van een richtinggevend inzicht.

5 minuten: ademhaling 

Deze simpele oefening reinigt, geeft energie en ontspant. Kies een makkelijke zithouding, recht de rug. Breng de rechterhand naar de neus en houd de mond ontspannen gesloten.

  • Adem een paar keer goed in en uit door beide neusgaten.
  • Sluit het rechterneusgat nu af door het met de rechterduim zacht dicht te drukken. Adem in door links.
  • Houd de adem even vast, laat de rechterduim los, leg de rechterwijsvinger op het linkerneusgat en adem uit door rechts.
  • Adem in door rechts, laat de wijsvinger los, leg de duim weer op het rechterneusgat, en adem uit door links.
  • Herhaal zo’n rondje 10 keer.

15 minuten: zonnegroeten 

Deze klassieke yogahouding voert de hartslag op en stimuleert de bloedcirculatie, waardoor het lichaam wakker wordt. Elke morgen tien minuten de zon groeten, daarna vijf minuten rust op de grond en de dag kan beginnen!

  1. Sta rechtop, tenen raken elkaar aan, hielen iets uit elkaar. Handen in bidhouding voor de borst. Adem uit.
  2. Op een inademing breng de armen boven het hoofd. De handpalmen raken elkaar nog steeds aan.
  3. Adem uit en buig voorover totdat de handen de voeten of de grond raken.
  4. Adem in, stap met het rechterbeen naar achter, en beweeg de borst naar voren met de kin ophoog.
  5. Adem uit, stap met het linkerbeen naar achter. Houd rug en benen in een rechte lijn.
  6. Houd de adem even in, laat eerst de knieën zakken, dan de borst en voorhoofd. Houd de heupen van de grond en leun op de tenen en handen.
  7. Adem in, stretch naar voren en buig de rug naar achter. Houd de armen recht.
  8. Adem uit, rol over de tenen terug op platte voeten. Druk de hielen stevig in de vloer en til de heupen omhoog.
  9. Adem in, stap met het rechterbeen naar voren. Beweeg de borst naar voren met de kin ophoog.
  10. Adem uit, breng beide voeten naast elkaar en buig naar voren. Handen op de grond.
  11. Adem in en kom omhoog, handen in bidhouding voor de borst.
  12. Adem uit, laat de armen naast het lichaam zakken.